Noutăți
Undele de revelații continuă în cadrul proiectului transnațional „Creația lui Mircea Eliade în viziunea tinerilor”
- 14/12/2020
- Posted by: Dorin Puscasu
- Category: Educație
Iată că s-a mai scurs încă o săptămână de colaborare din clepsidra proiectului transnațional „Creația lui Mircea Eliade în viziunea tinerilor”. Chiar dacă suntem la final de semestru, în toiul sesiunii de iarnă, oricum ne refugiem printre paginile operei lui Mircea Eliade, care reprezintă un spațiu compensativ pentru sufletul nostru însetat de frumos, mai ales acum, când împărtășim primele revelații postlectorale ale romanelor „Maitreyi” și „Nuntă în cer” în cadrul lecțiilor de limbă și literatură română, dar și virtual, cu partenerii noștri de peste Prut pe pagina de Facebook a proiectului.
Pe parcursul acestei săptămâni, colegii noștri au fost inspirați să se transfigureze în personajele operelor studiate. Astfel, săptămâna a început cu lansarea enigmaticului video realizat de eleva clasei a XII-a „U” – Lungu Ana-Felicia, care ne-a provocat să elucidăm rolurile interpretate de „actorul principal” al filmulețului „Elianida”, Prohnițchi Alexandru din clasa a XI-a „B”. Aceasta ne-a împărtășit următoarele gânduri:
„Am considerat că cel mai captivant mod pentru a reda emoțiile trăite în această perioadă este imprimarea video ca sursă informațională și motivațională. În acest sens, împreună cu Alexandru Prohnițchi, elevul clasei a 11-a ”B”, am cutreierat scuarul Catedralei din Chișinău, căutând simboluri ce i-ar putea reprezenta pe eroii din opra lui Mircea Eliade. Mica noastră escapadă a fost una de succes, întrucât am reușit să creăm patru secvențe de film care fac trimitere la patru opere scrise de Mircea Eliade – ”La țigănci”, ”Nuntă în cer”, ”Domnișoara Christina” și ”Maitreyi”. Recunosc, crearea unui videoclip care să surprindă profilul/tipologia personajelor masculine ale lui Mircea Eliade a fost o adevărată provocare, dar, cu toate acestea, am savurat din plin fiecare clipă. Totodată, am reușit să captăm atenția publicului larg care au apreciat enorm prestația actorului și, bineînțeles, a regizorului!”
Partenerii noștri din România au răspuns activ acestei provocări, precizând tipologiile personajelor, respectiv operele, în comentariile de pe pagina proiectului, iar profesoara lor, Dănoiu Elena, a rămas impresionată, felicitându-ne pentru acest produs:
„Bravo, Felicia! Bravo, Alexandru! Genială idee! Servieta cu partituri, parcul-grădină, huruitul metalic al tramvaiului, scrisul cu funcție terapeutică, jurnalul, mirosul de tinerețe oprită pe loc și, peste toate, laitmotiv, caruselul amețitor al timpului în toate dimensiunile lui perceptibile, măsurabile, dar și imperceptibile, dilatate sau contractate secundic. Mă înclin, copii!”
După ce ne-am delectat cu filmulețul „Elianida”, partenerii noștri ne-au provocat la o introspecție prin selectarea confesiunilor adolescentului Eliade în care fiecare s-a regăsit cel mai bine pe sine. Am rezonat cu tânărul Eliade la capitolul trăiri și emoții adolescentine. Această provocare a generat o avalanșă de comentarii din partea elevilor, care au găsit răspuns la unele întrebări lăuntrice, cât și nostalgie în cazul profesoarei noastre, care a regăsit în acest exercițiu de selecție câteva reminiscențe ale propriei adolescențe.
Prin intermediul acestui proiect, a avut loc un schimb de bune practici. Astfel, eleva clasei a XII-a „U” – Tverdohleb Valentina, fiind inspirată de modalitatea partenerilor noștri de verificare a lecturii, a realizat un test de lectură pe platforma Quizalize, în baza romanului „Maitreyi” de Mircea Eliade. Acesta a fost postat pe pagina de Facebook a proiectului și a fixat atenția noastră asupra anumitor detalii și momente, care, aparent, par nesemnificative, dar care, de fapt, au o importanță majoră în cadrul operei.
Tverdohleb Valentina recunoaște: „Cel mai mult mă ajută să pătrund în esența operei agenda mea de lectură, unde îmi notez cele mai relevante fragmente și impresionante citate, realizez rezumate, fiind motivată, astfel, să revizuiesc încă o dată cele lecturate anterior, fapt care mă ajută să atrag atenția la detaliile care fac diferența. Pentru mine, această agendă reprezintă un microcosmos, întrucât tot aici îmi notez impresiile și revelațiile postlectorale imediate, astfel, pot retrăi emoția lecturării operei respective oricând. Referitor la acest test de lectură, agenda mea a servit drept instrument principal la realizarea lui, valorificând lectura calitativă.”
Partenerii noștri au fost entuziasmați să rezolve acest test și ne-au felicitat pentru inițiativă:
„Întrebările au fost excelent formulate! Cu ajutorul lor ne-am putut fixa anumite lucruri despre cartea ,,Maitreyi” de Mircea Eliade! Felicitări organizatorilor!”, a scris colega din România, Mogoroase Isabela.
Activitățile săptămânale au fost încheiate de către doamna Dănoiu Elena, care a postat pe pagina de Facebook un filmuleț documentar despre biografia și viața lui Mircea Eliade, în care a fost intervievat și nepotul acestuia – Sorin Alexandrescu, care vorbește despre părinții lui Mircea Eliade și afirmă că „anume de la ea (Ioana Eliade), Mircea a moștenit un spirit narativ”. În urma vizionării filmulețului, elevii au aflat lucruri noi despre viața tumultoasă a scriitorului, exprimându-și impresiile despre această personalitate notorie:
„Mircea Eliade, un istoric al religiilor și un prizonier al literaturii, un geniu care își lua cu greu corigențele, dar era iubit de toată India. Cred că viziunea lui Eliade a Bucureștiului, un oraș labirintic, refugiu al semnelor călăuzitoare văzute de cei care vor să privească dincolo de monoton, ne arată o fărâma din mintea scriitorului convins de prezența miracolelor la orice colț de stradă.”(Pescaru Mădălina, clasa a IX-a, CN „Gheorghe Țițeica”, România)
În afară de aceste delicii intelectuale savurate deja timp de câteva săptămâni, proiectul ne rezervă și alte momente frumoase. Coletele-surpriză care conțin delicii literare pentru cei mai activi elevi din cadrul proiectului și-au început călătoria, unul spre România, iar altul spre Republica Moldova. Astfel, dorim să consolidăm relațiile de parteneriat și, totodată, să-i determinăm pe partenerii noștri să guste din creația scriitorilor basarabeni. Iată și o motivație în plus ca să continuăm cercetarea și să realizăm revista digitală, care reprezintă produsul final al acestui proiect, urmând să fie prezentată în cadrul Conferinței de totalizare. Credem că astfel de evenimente își vor lăsa amprenta în sufletul nostru adolescentin, ducând vibrațiile despre frumos, despre literatură și cultură, dincolo de timp și spațiu.
Realizat de elevele clasei a XII-a „U”, Tverdohleb Valentina și Uțică Ana