Noutăți
„Roadele” proiectului transnațional: „Creația lui Mircea Eliade în viziunea tinerilor”
- 30/12/2020
- Posted by: Dorin Puscasu
- Category: Educație
Timp de două luni (noiembrie-decembrie), participanții la proiectul dedicat lui Mircea Eliade și-au valorificat cunoștințele și competențele personale, au organizat evenimente, au participat la diverse activități curriculare și extracurriculare, au răspuns frumos provocărilor inițiate de partenerii din România, bucurându-se din plin de revelațiile fiecărei etape a acestei colaborări deosebite.
În ultimele săptămâni, s-au produs două evenimente importante prin semnificație și impact. La 18 decembrie 2020 a avut loc Conferința online cu invitatul special – criticul literar prof. Daniel Cristea-Enache, care ne-a vorbit despre personalitatea lui Mircea Eliade și despre creația sa, în special despre ultima ediție a romanului „Maitreyi” pentru care a scris și o prefață. Interesantă a fost și viziunea Domniei sale despre triada ce reunește cei trei actori – criticul literar–cadrul didactic-autorul – care ghidează tinerii lectori în procesul de decodificare a sensurilor operei literare. Evenimentul a fost înregistrat și poate fi urmărit pe pagina de Facebook a proiectului, acolo unde participanții și-au împărtășit emoțiile despre acestă întâlnire memorabilă. „Am rămas profund impresionată de acestă unică conferință. Este uimitor să-ți compare viziunea ta ”micuță” cu cea a unui mare critic literar și să-ți îmbogătești bagajul de cunoștințe , a recunoscut Pogor Andreea, elevă în clasa a XII-a „U”.
Al doilea eveniment deosebit de important a fost publicarea și distribuirea produsului final comun al proiectului – REVISTA DIGITALĂ, concepută ca o sinteză a evenimentelor desfășurate și a rezultatelor de cercetare a temelor și aspectelor definitorii pentru operele lui Mircea Eliade studiate de către elevii claselor a IX-a și a XII-a, participanți la proiect. Lucrarea oglindește viziunea tinerei generații asupra personalității și creației lui M. Eliade așa cum a fost creionată pe parcursul celor două luni de desfășurare a proiectului, cu entuziasmul tipic vârstei și cu mijloacele pe care elevii le-au avut la dispoziție. Pentru o mai bună orientare a eventualilor cititori, informația a fost distribuită în trei compartimente:
- Cronica evenimentelor (care conține descrierea succintă a evenimentelor din cadrul proiectului)
- Tânărul cercetăror ( un capitol ce cuprinde unele dintre revelațiile elevilor care au lucrat la proiectele de grup)
- Autoevaluare și divertisment (partea finală ce reunește testele de lectură în baza operelor lui M. Eliade, elaborate de profesoarele-parteneri și elevi; și chestionarul interactiv care a fost deliciul participanților la concursul de erudiție „Ce? Unde? Când”).
Acest produs final a atras atenția organizatorilor proiectului ”Educație online fără frontiere”, în persoana doamnei Daniela Munca-Aftenev, a administrației LTR „Aristotel”, dar și a specialiștilor din domeniu. Iată câteva aprecieri pe care le-am primit pe pagina de Facebook Platforme educaţionale online pentru cadre didactice:
„Un produs efectuat cu multă inteligență și deschidere. Un rezultat al unui parteneriat de succes și o colaborare frumoasă între instituțiile din țară. Bravo organizatorilor, profesorilor și elevilor de pe ambele maluri ale Prutului.”
( Pavel Cerbușca, director LTR „Aristotel”)
„O revistă digitală de calitate și un jurnal subsidiar al proiectului. Abordarea complexă a operei și personalității Mircea Eliade e în spiritul tinerilor. Felicitări elevilor și profesorilor! P.S. foșnetul digital al paginilor e o plăcere”
(Natalia Grîu, secretar de stat al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării)
„Impresionantã calitatea produsului. Nu mai observi unde este profesorul și unde este elevul; unde e România și unde e Moldova. Iatã transdisciplinaritate transfrontalierã! Felicitãri și succese mari!”
(Ion Condrea, profesor de l. și lit. română, LT „Ion Inculeț”, s. Vorniceni, raionul Strășeni)
„Iată ce vreau să zic: acest produs e un lucru dus până ls capăt. Bucăti, secvențe realizăm cu toții. Dar a aduna totul într-un produs final, a coordona întregul, având, apriori, conceptul, e valoros. Si ce să mai zic: inspiră!
(Viorica Oleinic, profesoară de limbă și literatură română, Instituția Privată Liceul de Creativitate și Inventică „Prometeu-Prim”, mun. Chişinău)
Trebuie să menționăm aportul Irinei Cojocaru, elevă în clasa a XII-a „A”, cea care a dat stilul și culoarea acestei reviste, a venit cu soluții creative și a dovedit, încă o dată, că produsele de calitate se obțin prin colaborarea prețioasă dintre profesor și discipoli. Iată impresiile Irinei despre această nouă experiență trăită:
„A îmbina utilul cu plăcutul este o competență pe care o obținem doar prin experiență. Pentru mine, aranjarea articolelor pe paginile revistei a fost o plăcere, un moment de respiro după tezele semestriale, în care mi-am amintit de toate evenimentele organizate în cadrul proiectului. Mi-am dat seama cât de mulți oameni frumoși poate uni o inițiativă de valorificare a operei unui mare scriitor, locația și vârsta participanților neavând vreo importanță. În timp ce editam revista, am îndrăznit să recitesc rândurile articolelor, pentru a-mi contura mai bine amintirile cu privire la experiența frumoasă trăită în cadrul proiectului. Ore în șir de lucru au trecut neobservate, dar au lăsat în urmă un rezultat vizibil. Acest produs reprezintă, cu siguranță, rodul muncii colegilor și mult-stimatelor noastre profesoare, care ne-au motivat și ne-au susținut activitatea. Sunt bucuroasă că am luat parte la un astfel de proiect minunat!”
Vezi revista online, aici.
Urmează, cum e și firesc, perioada de raportare și analiză a participării noastre la acest proiect minunat. Grație unui registru de evidență a implicării elevilor în desfășurarea activităților, au fost identificați cei mai activi participanți, care urmează a fi premiați, la început de semestru II, cu diplome și seturi de carte. Vom reveni cu detalii despre premiere la momentul potrivit.
Suntem recunoscători partenerilor noștri din România, în special profesoarei Dănoiu Elena, care a răspuns inițiativelor noastre, împărtășind același entuziasm, și care a coordonat atât de bine activitatea discipolilor săi. Am avut o colaborare deosebit de prețioasă, care, cu siguranță, ne-a îmbogățit experiența didactică cu noi viziuni și resurse. Dincolo de acest câștig profesional, acest dialog la distanță a transformat sfârșitul de an într-o perioadă a revelațiilor continue, a trăirilor plenare care, reunite într-un tot întreg, dau și mai mult sens și culoare activităților noastre zilnice.
Inga Sorocean, profesoara-coordonator de proiect, LTR „Aristotel”