Noutăți
PROMOVAREA POLITICILOR DE TINERET ÎN PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA
- 28/11/2019
- Posted by: Dorin Puscasu
- Category: Educație
Problema tinerilor care părăsesc țara şi cel mai rău, care nu se întorc, este una actuală şi acută pentru statul nostru. Cu scopul de a prezenta atât viziunea tinerilor, cât şi soluțiile propuse de aceştia, pe data de 28 noiembrie, câțiva liceeni, membrii Clubului de dezbateri al Liceului Teoretic Republican „Aristotel”, au jucat o dezbatere format Policy în Parlamentul Republicii Moldova asupra moțiunii: ”Sunt necesare politici radicale de stimulare a tinerilor pentru a rămâne la studii sau angajare în câmpul muncii în țară”. După regulile jocului, există două echipe care îşi prezintă partea de caz asupra temei propuse. Prima echipă este cea a afirmatorilor, ei au rolul de a susține moțiunea, construindu-şi cazul pornind de la aceasta. Aici, echipa afirmatorilor, Vlad Soltan, Iustin Prunici (fost elev al liceului) şi Mihnea Haitur, a propus următorul plan pentru a soluționa problema exodului:
• Comasarea universităților de la 30 la 15, deoarece majoritatea sunt slab dezvoltate, costurile de întreținere sunt mari și acestea au puțini studenți, iar prin comasare ar creşte suma alocată pentru fiecare universitate ( de la 15 mln la 30 mln ) Ideea comasării presupune ca universitățile constituite să devină mai puternice, optând pentru calitate, nu cantitate.
• Bursa anuală începând cu treapta liceală în valoare de 15 000 lei anual, la care elevul are acces doar dacă rămâne în țară pentru studii și pentru angajare. El primește 5 000 de lei, iar restul este alocat pe un cont unic al elevului. În cazul în care el pleacă, banii pot fi folosiți pentru alți elevi/studenți. Echipa negatorilor formată din elevii Mihai Rupeț, Laurențiu Vlas şi Mădălina Călcîi, ținând cont de rolul său, au prezentat o alternativă mai puțin radicală şi au propus drept soluții:
• Introducerea burselor pe merit pentru elevi şi studenți începând cu clasa a VII-a. Bursele vor fi oferite doar elevilor cu medie mai mare de 9. În cazul în care nu sunt destui elevi cu media 9 sau prea mulți, atunci primii 5 din clasă vor primi bursa, astfel încurajând spiritul competitiv și aratându-le ca banii trebuie obținuți prin muncă.
• Referitor la problema existenței profesiilor mai puțin solicitate, negatorii au propus oferirea burselor invers proporționale: cu cât e mai puțin solicitată specialitatea, cu atât bursa oferita e mai mare. La această idee s-a ajuns mizând pe existența unor facultăți mai solicitate (medicină, inginerie, juridică), acestea fiind considerate prestigioase, iar restul specialităților rămân în mare parte subestimate.
• Crearea condițiilor pentru repatrierea populației plecate: luând în considerare existența multor case nelocuite în capitală şi în regiuni, statul va răscumpăra casele abandonate pentru a le oferi cetățenilor dispuși să se repatrieze, atât în raioane cât şi în capitală.
Arbitrii acestei dezbateri, deputații Dan Perciun şi Radu Marian, au oferit un feedback constructiv, accentuând necesitatea menținerii tinerilor nu doar în etapa gimnazială, liceală şi universitară, dar inclusiv după acestea, precum ar fi încurajarea tinerilor antreprenori. Tinerii liceeni au fost susținuți în promovarea ideilor constructive prin intermediul dezbaterilor și în identificarea în comun a oportunităților de promovare a politicilor de tineret în țară: burse speciale pentru elevii și studenții care vor rămâne în țară, programe de învățământ dual la universități, deschiderea filialelor universităților prestigioase în Republica Moldova, susținerea proiectelor tinerilor în comunități, parteneriate cu agenții economici și APL, parteneriate cu Diaspora, proiecte interculturale.
Daniela Godea, eleva clasei a X-a „A” a LTR „Aristotel”