Noutăți
V-ați gândit vreodată ce este o școală eficientă? Unii vor spune că este cea care oferă cele mai performante rezultate la învățătură. Poate că au dreptate, dar nu este totul. O școală eficientă este cea care oferă condiții optime de activitate: mediu sănătos, aer curat, apă nepoluată, starea de bine etc. Foarte importante sunt și condițiile de temperatură, umiditate, starea fonică, sistemele de ventilare, capacitatea de iluminare etc. Cu cât este mai amplă informația despre parametrii vitali, cu atât mai eficient vor activa elevii și cadrele didactice.
Pentru a realiza eficient aceste obiective ne vin în ajutor suporturile tehnice oferite de către agenția Germană de Cooperare Internațională, care a oferit, alături de cele 10 școli din republică, un set de instrumente, menite să ajute la monitorizarea parametrilor mediului din instituție, cum ar fi: de măsurat concentrația dioxidului de carbon, umiditatea aerului, luminozitatea, poluarea fonică, temperatura aerului și a caloriferelor, identificarea pierderilor de căldură și energie, starea sistemelor de ventilare etc.
Elevii cu mare plăcere au creat echipe de creație, care mai întâi au fost instruiți de profesorii mentori (Bîzgan S., profesor de fizică, Craveț A., profesoară de geografie, Grinciuc L., profesoară de chimie, Scutar L., directori adjunct, Coșcodan D., profesoară de biologie, Burcovschi I., profesor de biologie și managerul proiectului dna Pîrău L.) cum să folosească instrumentele, apoi au purces la acțiuni practice: măsurarea, colectarea, sistematizarea și analiza datelor despre calitatea aerului, apei, energiei, radiației etc.. Cele mai eficiente sunt Patrulele care au ca scop de bază monitorizarea situației din instituție. De exemplu ”Patrula Energetică” se ocupă de monitorizarea eficienței energetice și conservarea energiei electrice și termice. Echipa ”Ambasadorii climei” este responsabilă de microclimatul din interiorul încăperilor. ”Patrula Albastră” au elaborat o serie de analize a calității apei din liceu și calitatea apei care trece prin filtrele instalate în liceu. Iar ”Patrula Verde” au examinat starea plantelor decorative din liceu, au identificat care din ele sunt mai eficiente în purificarea aerului și chiar au elaborat câte un pliant informativ despre particularitățile plantelor examinate.
Acest proiect precum și alte proiecte promovate în liceu vor contribui la formarea unui stil exigent în relaţiile elevului cu mediile de viaţă în care activează, să fie responsabil de propriul comportament ecoconștient privind dezechilibrul ecologic care se creează, să manifeste spirit de iniţiativă privind protecţia mediului de viaţă în liceu, cămin, acasă și în final oriunde ar fi.
ALA CRAVEȚ, profesoară de geografie, grad didactic superior