Noutăți
FORMARE PROFESIONALĂ LA NIVELUL INSTITUȚIEI
- 26/10/2021
- Posted by: Dorin Puscasu
- Category: Educație
În prima zi a vacanței de toamnă în LTR ”Aristotel” a fost organizat un seminar metodic în format online, cu genericul: „Schimb de bune practici cu referire la elaborarea și implementarea Curricula din oferta școlii la Extensii curriculare și disciplinele vocaționale”
Directorul liceului, dl Pavel Cerbușca a prezentat următoarele obiective ale seminarului:
- Analiza demersurilor de extensie curriculară la disciplinele școlare în cadrul ofertei instituției cu accent pe organizarea activităților practice și prezentarea publică a acestora;
- Identificarea modalităților de abordare trans- și inter-disciplinare la disciplinele de extensii curriculare și vocaționale;
- Determinarea produselor care urmează să fie realizate de către elevi și modalitățile de prezentare în clasă, școală sau comunitate;
- Valorificarea bunelor practici în procesul de implementare a Planului-cadru conform modelului selectat de instituție.
A fost menționat faptul că este binevenită experiența profesorilor care au elaborat documentele normative, în special Curricula la extensii la disciplinele de studiu: biologie, chimie, geografie, istorie, informatică. Aceste activități au preponderent un caracter aplicativ și sunt orientate spre a pregăti elevii către viitoarele profesii, specializarea pe domenii etc.
Dna Coșcodan Diana, profesoară de biologie, a prezentat structura documentului, deosebirea între cerințele Curricula de bază și extensii, lista de produse ce urmează să fie realizate, activitățile de prezentare a produselor, lucrări de cercetare a unor subiecte mai înguste, precum și altele.
Dna Grinciuc Larisa, profesoară de chimie, a prezentat exemple de aplicabilitate a cunoștințelor asimilate și a deprinderilor formate, în special elaborarea de E-portofolii, organizarea de experimente în laboratorul de chimie, luarea probelor la apă în instituție, calitatea aerului, studierea nutrițiilor, calitatea alimentelor etc.
Dna Craveț Ala, profesoara de geografie, a menționat reperele de bază pe care pune accente în implementarea extensiilor curriculare la geografie. Important este momentul că a fost evidențiat caracterul inter și trans-disciplinar, valorificarea multiplelor inteligențe ale copiilor, studierea aspectelor ecologice și ale mediului din comunitate, organizarea de călătorii și expediții, proiecte de investigații și propunerea de soluții pentru problemele identificate.
Dna Ciorici – Frei Angela, profesoară de istorie, a prezentat specificul extensiilor curriculare la disciplina predată. Menirea acestui curs este de a valorifica valoarea surselor istorice în contexte practice în studiul popoarelor lumii, a ținutului natal, dar mai ales pe istoria unei personalități cunoscute sau necunoscute, a istoriei localității, arborele genealogic al familiei etc. Aceste și alte produse pot fi prezentate la diverse concursuri și evenimente în comunitate. Accente se pune pe elaborarea unor proiecte de cercetare, crearea unor produse video, chestionare, eseuri, reviste, studierea memoriei colective, consecințele fenomenelor istorice studiate, formularea unor argumente și judecăți proprii despre evoluția istorică, comentarea diferitor interpretări ale parcursului istoric.
Dna Miron Raisa, profesoară de informatică, a descris intențiile sale de organizare a unor exerciții practice și produsele care urmează să fie realizate pe parcursul anului. Elevii au posibilitate să selecteze anumite module, cum ar fi Web Design, grafica la calculator, fotografia digitală, programarea vizuală, inteligența artificială etc. De asemenea, o experiență de bază expusă este sintetizarea modulelor și orientarea spre anumite produse în context practic și transdisciplinar (de exemplu cu matematica, fizica și altele).
Dl Bîzgan Sergiu, profesor de fizică, a prezentat un element specific în elaborarea Proiectării de Lungă durată la cursul de Extensii curriculare la Fizică în context transdisciplinar cu Tehnologiile Informaționale și Comunicaționale. De exemplu, fizica poate fi studiată mai interesant și mai captivant prin elaborarea unui program experimental, utilizând elementele TIC.
Dl Cerbușca Pavel, a prezentat cerințele Curricula la disciplinele vocaționale, în special Voluntariat și Cercetare științifică, care au menirea de a dezvolta competențele generale și transdisciplinare ale elevilor. Activitățile date pun accente pe studierea și utilizarea potențialului din comunitate, crearea de acorduri și parteneriate, dar cel mai mult pe valorificarea multiplelor inteligențe ale copilului.
În continuare profesorii urmează să îmbunătățească până la finele lunii decembrie 2021 aceste produse curriculare, în special descrierea mai detaliată a produselor și a modalităților de prezentare. De asemenea, profesorii vor elabora produse curriculare la următoarele discipline școlare: limbă engleză (dna Moțpan Carolina și Meriacre Aliona), fizică (dl Bîzgan Sergiu), biologie (dl Burcovschi Ion).
Considerăm seminarul foarte util pentru schimbul de bune practici și pentru eficientizarea procesului de învățare în instituție.
Cerbușca Pavel, directorul LTR „Aristotel”